Praktisk info

Til vores lejere og potentielle lejere

Vælg et emne – og læs mere ...

Indflytning
Når du har fået en underskrevet lejekontrakt, er det vigtigt at sørge for, at indbetaling af depositum og forudbetalt leje sker til tiden jf. lejekontrakten.

Nøglerne til lejemålet udleveres ikke, og indflytningssyn samt kontrakt annulleres, såfremt dette vilkår ikke er opfyldt rettidigt.

I lejekontrakten er du inviteret til et indflytningssyn, som du bør møde op til. Indflytningssynet udfærdiges digitalt, via. Boligportalens indflytningsrapport. I denne uploades billeder taget af hele lejemålet, med det formål at dokumentere lejemålets stand ved indflytning.

Ved samme lejlighed aflæses forbrugsmålere, og der er mulighed for at blive automatisk tilmeldt elselskab.

Rapporten underskrives af lejer, og nøgler udleveres til lejemålet efter gennemgang af rapporten.

Herefter har du som lejer 14 dage til at melde eventuelle fejl og mangler ind på selv samme rapport, hvorefter denne er endelig.

Vi håber, du bliver glad for at bo til leje hos Goth ApS.
Husorden
Vi beder dig som lejer være hensynsfuld overfor ejendommens øvrige beboere.

I forbindelse med fremsendelse af lejekontrakt, modtager du også vores husorden, hvori der er udluftningsvejledning og øvrige praktiske oplysninger omkring ejendommens ’’husregler’’.

Download vores husorden
Opkrævning af leje
Hos Goth ApS arbejder vi med digitale løsninger, fordi vi mener, at fremtiden er digital.

Det betyder konkret, at vi opkræver lejen via Nets betalingsløsning, hvorfor du første gang modtager et klassisk girokort i postkassen. Herefter skal du tilmelde dig PBS betalingsservice, hvorefter lejebetalingen kører automatisk.

Oplysninger om tilmelding til PBS står på girokortet, hvor du tilmelder dig i din netbank.

På den måde sparer vi hinanden for ekstra administration og eventuelle kedelige rykkersager.

Når du har modtaget dit vand- og varmeregnskab, kan du også forvente, at afregning/opkrævning af for meget/for lidt betalt forbrug kører automatisk via PBS.
Forbrugsregnskaber
Alle lejemål hos Goth ApS har separate vand- og varmemålere installeret.

Hvert år udarbejdes der forbrugsregnskaber af professionelle udbydere, hvorefter disse fremsendes til lejer.

Det er i dette regnskab, vi opgør, hvorvidt du har betalt for lidt eller for meget aconto i vand- og varmeforbrug.

Har du betalt for meget, får du penge retur, og har du betalt for lidt, opkræves du forskellen.
Digital kommunikation
Hos Goth ApS er vi ikke bange for at tage telefonen – men nogle gange er det bare nemmere med en e-mail. Især hvis det drejer sig om rekvirering af en håndværker.

Vi forbeholder os derfor retten til at kommunikere digitalt, dvs. via mail, og det er lejers ansvar at sikre, at vi som udlejere altid er i besiddelse af den mailadresse, du som lejer anvender.
Løbende vedligeholdelse og håndværkere
Det er vigtigt for os at passe godt på vores ejendomme.

Derfor hører vi også gerne fra dig som lejer, hvis der opstår en skade i et lejemål, eller noget er gået i stykker.

Vi opfordrer til, at du læser din lejekontrakt igennem, inden du henvender dig om ønsker til løbende vedligeholdelse, da det heri fremgår, hvad der er dækket, og hvad der ikke er.

Når vi udbedrer skader og foretager vedligeholdelse af ejendommene, sker det altid af uddannede, kompetente håndværkere, så vi sikrer en ordentlig kvalitet.

Vi accepterer derfor ikke, at lejere selv giver sig i kast med f.eks. elarbejde, tømrerarbejde eller lignende uden skriftlig forudgående aftale herom.
Fraflytning
Når du skal fraflytte en af vores lejligheder, finder du opsigelsesbetingelserne i din lejekontrakt.

Opsigelsen skal ske skriftligt, og det er dit ansvar at sikre dette forhold.

Husk at oplyse i opsigelsen, hvorhen du flytter, da vi skal kunne sende dig forbrugsregnskabet, når dette foreligger endeligt.

I forbindelse med fraflytningen skal der udarbejdes en fraflytningsrapport og foretages flyttesyn, som sker på en af os foreslået dato.

Det foregår på helt samme måde som ved indflytningen – via Boligportalens digitale fraflytningsrapport. Her fotograferes lejemålet igen, således at lejemålets stand ved fraflytningen er dokumenteret.

Herefter pågår et renoveringsarbejde, mens lejemålet annonceres ledigt.

Du kan forvente at modtage en flytteopgørelse ca. 6 uger efter fraflytningen. I denne opgørelse fremgår det, hvorvidt dit depositum dækker renoveringsomkostningerne.
Vandskade, brand eller nedbrud på fyr
I den ulykkelige situation, at der skulle opstå en vandskade eller brand i ejendommen, beder vi dig straks kontakte udlejer på akuttelefonen.

Ved brand bør du ringe 1-1-2 samt sørge for at redde dig selv og eventuelle naboer ud af ejendommen, såfremt dette er muligt.

Husk desuden at tegne egen indboforsikring i forhold til tyveri og vandskader i lejemålet og aflåste depotrum hertil.

Ved nedbrud på fyr bedes du vurdere, om du kan vente med at kontakte os til vores kontortid (se kontortider her).

Vi har serviceaftaler på vores fyringsanlæg, så vi skal hurtigt få en tekniker ud til adressen.
Haveanlæg
På mange af vores ejendomme findes større eller mindre haver og gårdmiljøer.

Vi har samarbejde med et anlægsfirma omkring basal pasning af græsplæner og hække samt grus-/stenarealer.

Som lejer er du velkommen til at dyrke haven mere end dette basale niveau. Ved fraflytning beder vi dog om, at haven reetableres til et niveau, svarende til ved indflytning.

Vær opmærksom på ikke at stille krukker og potter direkte på træterrasser i vinterperioder og regnfulde sæsoner, da dette kan ødelægge træterrassen.

På nogle ejendomme forefindes flagstænger og havemøbler til fælles brug.

Mange af haverne er fælleshaver, og vi beder om hensyntagen til øvrige beboere og brugen af sund fornuft.
Depot- og fyrrum
Til langt de fleste lejligheder hører et aflåst depotrum – ofte placeret i ejendommens kælder.

Vi opfordrer til, at man bruger dette, og rod på øvrige arealer i kælderen accepteres ikke.

Fyrrum er privat område, og der er ikke adgang for lejere til disse rum. Opmagasinering af rod i rummene er helt uacceptabelt, da serviceteknikere og vi som udlejere skal kunne komme let og ubesværet til fyringsanlæg når som helst.

Justering på fyringsanlæg er forbudt. Er der problemer med varmen i lejligheden, bedes du som lejer kontakte udlejer i stedet.
Husdyr
Som udgangspunkt accepterer vi ikke husdyr i vores lejemål. Der kan dog i særlige tilfælde gives dispensationer til små husdyr, såsom kat, hund, fugle eller fisk.

Krybdyr er forbudt, og der gives aldrig dispensation til dette.

At holde et husdyr i et af vores lejemål kræver en skriftlig særskilt tilladelse, som vil gælde det pågældende enkelte dyr.
Fællesvaskeri
I nogle ejendomme findes fællesvaskerier.

Det er forskelligt, om disse fungerer med poletter eller med vaskekort. Dette bliver du introduceret til ved indflytningen.

Opkrævning sker i forbindelse med opkrævning af husleje.

Vær særligt opmærksom på husordenens regler om udluftning i lejemålet.
Renovation og affaldssortering
Vær opmærksom på krav om affaldssortering.

Skraldespande må ikke være overfyldte, da de i så fald ikke tømmes.

Ødelagte eller brugte møbler og andet storskrald m.m. skal afleveres på genbrugspladsen.

Smider du affald i containeren, som ikke hører hjemme der, kan du blive opkrævet prisen for en ekstra tømning.
Ledige lejemål
Når vi har ledige lejemål, bliver disse annonceret på boligportalen.dk.

Der er derfor ingen grund til at kontakte os for at spørge til ledige lejemål.
Kontaktoplysninger
Du finder alle vores kontaktoplysninger samt kontortider under "Kontakt os".

Se kontaktoplysninger